36 Views

Podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba oznámil, že prevádzkovať kompu medzi prístavmi Vojka nad Dunajom a Kyselica bude efektívne a hospodárne Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý sa stal víťazom v transparentnej verejnej súťaži. Financovanie kompy na Dunaji tak bude po rokoch jasné, predvídateľné a stabilné. Verejnú súťaž zastrešila Vodohospodárska výstavba, š. p. a odobril ju aj Úrad pre verejné obstarávanie.

Podľa podpredsedu vlády a ministra životného prostredia SR Tomáša Tarabu bude kompa slúžiť ľuďom žijúcim na Žitnom ostrove, ušetrí štátu milióny eur a rovnako pomôže oživiť chod Slovenského vodohospodárskeho podniku. „Od prvého dňa vo funkcii hájim verejný záujem a som rád, že štátna kompa, pre ktorú predošlé vedenia ministerstva nevedeli nájsť využitie, uspela v transparentnej verejnej súťaži. Zároveň sa potvrdilo, že využívanie štátnej kompy bude pre štát lacnejšie a efektívnejšie,“ zdôraznil Taraba.

Vo verejnom obstarávaní, ktoré zastrešovala Vodohospodárska výstavba, š. p., zvíťazila najvýhodnejšia ponuka pre štát. Slovenský vodohospodársky podnik ponúkol jednotkovú cenu za 1 cyklus Vojka – Kyselica – Vojka 125,04 eur bez DPH a 93,66 eur bez DPH za každú jednu hodinu pohotovosti. Ponuka druhého uchádzača, súčasného prevádzkovateľa súkromnej kompy Ponton City a.s. bola 247 eur bez DPH za jeden cyklus prepravy a 146 eur bez DPH za jednu hodinu pohotovosti.

Generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby, š.p. Peter Molda dodal, že podmienky férovej a transparentnej súťaže umožnili zapojiť čo najširší okruh možných uchádzačov a vybrať pre štát ekonomicky najvýhodnejšie riešenie. „Verejné obstarávanie ako aj podmienky súťaže boli voľne dostupné a zverejnené bez obmedzení vo vestníku verejného obstarávania SR, ako aj v európskom vestníku. Verejnosť tak mala garantovaný stopercentný prístup k týmto informáciám,“ dodal Molda.

Prepravu kompou po Dunaji bude po novom zabezpečovať víťaz verejnej súťaže – Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý má s prevádzkou kompy reálne skúsenosti, keďže kompu na trase Vojka nad Dunajom – Kyselica prevádzkovali vodohospodári do roku 2015. „Naša kompa je pravidelne kontrolovaná a servisovaná odborným personálom. Do plne funkčnej prevádzky uvedieme kompu najneskôr od začiatku januára 2025,“ doplnil Jozef Moravčík, generálny riaditeľ SVP.

Doteraz štát a teda aj daňoví poplatníci zaplatili za služby súkromnou motorovou kompou vyše 9 mil. eur bez DPH. Jednotková cena za 1 cyklus Vojka – Kyselica – Vojka prestavovala 206 eur bez DPH. K tomu treba pripočítať 122 eur bez DPH za každú jednu hodinu pohotovosti.

„Na tomto obrovskom cenovom rozdiele je vidieť, akou zlodejinou bola pre štát táto kompa. Rozumiem, ako sa snažil súkromník do poslednej chvíle namietať súťaž aj na ÚVO, ktoré nám ale dalo plne za pravdu. Už len treba hádať, prečo Budaj a Remišová túto zlodejinu prikryli a nevyhlásili nový tender, aj keď to ľuďom sľubovali. Odpoveď je zrejme v rozdiele tej ceny. Som zvedavý, ako toto konanie vyhodnotia orgány činné v trestnom konaní,“ podčiarkol Taraba.

Ukončenie nevýhodnej prevádzky kompy na Dunaji za milióny eur a vyhlásenie transparentnej súťaže nariadil vicepremiér Taraba. „Po Sólymosovi, ktorý nevýhodnú prevádzku kompy posvätil a Budajovi, ktorý pre jej ukončenie neurobil nič, sme dnes dali definitívnu bodku za ďalšou nášľapnou mínou,“ uzavrel šéf envirorezortu.

img_3137-2